Voor de voorstelling
Vertel de leerlingen tijdig dat ze naar een toneelstuk gaan kijken. Voor sommigen is het misschien zelfs de eerste keer dat ze dit gaan doen. Een spannende ervaring dus. Leg hen uit wat er te gebeuren staat:
Vertrekken doen jullie in de vertrouwde omgeving van de school
Jullie gaan te voet of met de bus, misschien brengen de mama’s of papa’s jullie wel, een hele belevenis.
Dan komen jullie aan in het theatergebouw. Deze gebouwen zijn meestal erg groot en misschien wat overweldigend. Misschien zitten er al kinderen van andere scholen te wachten en is er veel lawaai. Probeer de kinderen hierop voor te bereiden, wellicht gaan jullie even moeten wachten. Hebben jullie fluo hesjes aan? Trek deze dan even uit en laat ze ergens achter in de verstiaire en of inkomhal, ze zouden kunnen reageren op onze belichting en dit zou de aandacht kunnen wegnemen.
Omdat Maan een vrij intieme belevingsvoorstelling is, nemen jullie niet plaats in de gewone tribune van de theaterzaal maar mogen jullie mee op het podium zitten en echt binnentreden in onze veilige cocon. Sarah wacht jullie daar op en neemt jullie mee in het verhaal. Er worden gezellige bankjes voorzien waar iedereen een perfect zicht op de voorstelling heeft. Onze bankjes zijn van hout gemaakt, vraag de kinderen eventueel om er niet tegen te ‘sjotten’ met de voeten want dit maakt veel lawaai.
​
Hoe naar het stuk kijken?
Zo, nu weten jullie al een beetje waar jullie naartoe gaan. Dan is het ook belangrijk dat er in theater een paar afspraken gelden die je best even met de kinderen doorneemt en misschien zelfs inoefent
Tijdens de voorstelling;
- blijven we rustig zitten, ook wanneer het licht plots dooft. Dat is het teken dat de voorstelling begint. Als je even bang bent neem dan de hand van de jongen of meisje naast je .
- we genieten van het stuk en kijken aandachtig.
- we babbelen niet tijdens de voorstelling (want de acteurs kunnen dit horen).
- we mogen lachen of reageren indien er iets grappigs of leuks gebeurt.
- we houden er rekening mee dat er nog andere mensen in de zaal zitten en deze ook alles willen kunnen zien of horen.
- we proberen rustig naar het stuk te kijken, ook al gebeurt er iets dat we niet snappen. Misschien wordt dit later wel duidelijk.
- heen en weer lopen is niet zo fijn want dat zorgt ervoor dat de spelers zich niet goed kunnen concentreren, probeer dus zeker voor je de zaal binnengaat nog naar toilet te gaan.
- we klappen in de handen na de voorstelling, wanneer de acteurs buigen. Tussendoor hoeft niet.
Info om te bekijken met de kinderen
Laat de kinderen om te beginnen de flyer of affiche van het stuk zien.
(ook cover van deze lesmap). Stel hen enkele vragen.
- Wat zien we op de afbeelding?
De voorstelling heet Maan. Stel hen enkele vragen over dit woord.
- Wat is maan?
- Wanneer zie je de maan?
- Welke vorm heeft de maan?
- Welke kleur heeft de maan?
- Kan je naar de maan?
- Wat heb je daarvoor nodig?
- Zijn er nog dingen ’s nachts in de lucht?
- Hoe zien sterren eruit?
- Kennen jullie ook planeten?
- Hoe zien deze er uit?
- Wonen wij ook op een planeet?
- Hoe ziet onze planeet eruit?
- Hoe zien andere planeten eruit?
- Als de maan er niet is wat zien we dan in de lucht?
- Welke vorm heeft de aarde?
- Welke kleuren heeft de aarde?
- Kan je zomaar naar een andere planeet trekken?
Lees het tekstje van de voorstelling voor aan de kinderen:
Morgen ga ik op bezoek
Mijn rugzak staat al klaar
Met wat drinken en een koek
Maar hoe geraak ik daar
Met een touwtje om te klimmen
Of grote vleugels op mijn rug
Luchtballonnen aan mijn haren
Of bouw ik een gigantische brug
Een raket dat heb ik nodig
Dan vlieg ik door de lucht
Langs de melkweg en de sterren
Of meteen in vogelvlucht
Dan kom ik bij jou op de thee
Met zicht op de wereldbol, heel klein
Picknicken op de maan
Hoe geweldig zou dat zijn ..
- Wat hebben jullie gehoord?
- Wat is je opgevallen?
Zo, nu weten de kinderen al iets over wat hen te wachten staat. Laat hen nu vooral maar genieten van de voorstelling en probeer dit zeker zelf ook te doen. Heel veel plezier toegewenst bij Maan van Het WOLK.
​
​
​
​
​
​